Tussen de Schinkel en Sloten moet een nieuw woongebied komen: het Schinkelkwartier. Een gebied met uiteindelijk 11.000 woningen. Voor de bereikbaarheid zou een extra brug over de Schinkel nodig zijn. Eén van de varianten gaat vanaf de Laan der Hesperiden richting de Generaal Vetterstraat. Deze variant gaat dwars over de Museumtramlijn, de Sport-as, het Piet Kranenburg-pad het stadspark Schinkeleilanden, minstens drie woonschepen en raakt het poldertje bij Huis te Vraag. Een brug wordt mogelijk 22 meter breed (denk aan een flinke vrachtwagen combinatie) en 250 meter lang!
Deze zomer zal de Amsterdamse politiek een besluit nemen over de extra brug over de Schinkel. Als VWZ vinden we het volstrekt onbegrijpelijk dat onder verantwoordelijkheid van Groen Links-wethouder Marieke van Doorninck plannen voor een extra brug over de Schinkel ontwikkeld worden. Nog geen jaar geleden sloten Groen Links, D66, PvdA en SP een coalitieakkoord Een nieuw geluid. Het college van B&W heeft hier de ambitie vastgelegd om ‘de ecologische kwaliteit’ van groen in de stad te verbeteren. Mooier nog: ‘groen en parken worden verbonden door netwerken van groene stadsstraten en groene verbindingen’. Deze ambitie wordt letterlijk doorsneden als een extra brug over de Schinkel vanaf de Laan der Hesperiden door zou gaan. Met als treurig resultaat verdere versnippering en verrommeling van groen en parken. Dan blijft er in werkelijkheid maar weinig over van deze groene ambities.
Binnenkort gaan bewoners en bestuur met de projectleider Schinkelkwartier verder in gesprek over de opties, de gevolgen voor bewoners en groen en de mogelijke alternatieven. We houden jullie op de hoogte!
Succes, allemaal. Die brug moet van tafel af, idd molt ie het hele groengebied, dat je hier als een geheel moet zien. Is het nog een optie, om helemaal geen brug te plannen?
De nieuwe woonwijk moet er komen. Het een feit dat deze bereikbaar moet zijn ! Mooie invulling geven om de brug heen
Dag Rebecca, jij woont zeker niet op het Jaagpad, nou wij wonen daar wel op nr. 16 en moeten dus na 49 jaar weg. Om maar niet te spreken over de waardedaling van de boot, andere plek en vergoeding gemeente……nou leuk oudedags voorziening.
De paardenstal zal dan ook weg moeten, ook een paar buren, weg dat heerlijke ruime uitzicht!
Ik stop het nog een beetje weg maar er gaat zich voor ons ramp voltrekken. Groet Nel Gruson
Er is nu een heel mooie invulling, want groen (partij vd betreffende wethouder & burgemeester zij beide groen links!) en in dit groengebied wonen ook mensen. Mssch moeten die dan deels weg, dat is toch niet de bedoeling? Zet m op, Vwz bestuur, om dit tegen te houden!!
Zou toch echt bizar zijn om een 22m brede brug daar neer te zetten. een fietsbug zou nog te begrijpen zijn (ook liever niet) maar dit is heel raar. Hoe kan je nu aan de ene kant parkeerplaatsen en auto’s willen weren als gemeente en tegelijkertijd een rode loper over het water aanleggen?
Nieuwe infrastructuur is altijd de natte droom van veel stedenbouwkundigen. Dit is traditioneel en gemakkelijk. Maar een andere oplossing is natuurlijk prima mogelijk als ingezet wordt op andere mobiliteit, wandelen en fietsen. Noodzakelijke openbaar vervoer verbindingen zijn er al op korte afstand. Station Sneevlietweg en Amstelveenseweg. Met een opwaardering van de fietsroute Fred Roeskesstraat, Vliegtuigstraat en tunnel onder A10-west en zo verder naar het westen, een fietsroute langs de Ringspoorbaan maakt een snelle verbinding naar het noorden mogelijk. Het is allemaal niet zo spectaculair als een grote brug over de Schinkel, overigens al in het AUP opgevoerd maar nimmer uitgevoerd. We kunnen best zonder maar dat vergt wat anders kijken naar de stad van de toekomst. Ik hoop dat het huidige college van B&W daarvoor de moed heeft.
Voorgestelde brug zal een flinke waardedaling van de plm 200 prijzige woonboten in de directe omgeving als gevolg hebben. Heeft het gemeentebestuur dit in de budgettering voor het project meegenomen? Compensatie aan de bewoners (waarvan veel met een flink hypotheek!) zou in de buurt van 200 x 50.000 (ofwel 10 miljoen) euro’s kunnen bedragen.
Groen moet groen blijven
Naast de waardevermindering van woonboten, wordt ook aan 2 kanten van de Schinkel het kleine, mooie GROENE gebied gemold, waardoor de aard van de buurt verwoest wordt en de ervaring van rust voor fietsers & wandelaars wordt verpest. Willen onze groene bestuurders dit echt?