Jan is hier in 2004 komen wonen. Hij had de zaak in Deventer verkocht in december 2001, en bleef er nog 3 jaar hangen. Toen had hij al verkering in Amsterdam, met Helène. Het heen en weer rijden werd teveel. Ze wilden samen iets zoeken en een woonboot leek beiden leuk. Heleen had al eiland in de Vinkeveense plassen, Jan groeide op aan de IJssel, dus ze hadden allebei iets met water. Ze zochten dus een woonboot, de 3e die ze zagen, was de oude boot van Joke, die een nieuwe had laten bouwen. Jan en Helène gingen verhuizen. In de loop van de jaren hebben ze een en ander verbouwd, zo hebben ze een werkplaatsje erbij gemaakt. Het terras ging van 9 naar 20 vierkante meter. Verder hebben ze geen grote verbouwingen gedaan, maar wel de buitenkant vernieuwd. Zijn buurman was Wilbert van Eyck, voorzitter van de VWZ. Hij kwam op bezoek en Jan werd tijdens dat bezoek meteen gevraagd als penningmeester. Hij was al penningmeester van de werkgeversorganisatie, en bestuurslid van een pensioenfonds. Hij had in totaal 7 betaalde bestuursfuncties. Dat houdt je scherp.  Hij heeft ook nog in het bestuur van Go Ahead Eagles gezeten. Inmiddels is hij geen penningmeester meer van de VWZ, alleen nog bij het pensioenfonds van  het slagersbedrijf.

Het woonbotengebied hier is ontstaan toen er boten bij de Vlothaven weg moesten. Het waren allemaal stalen boten, die later in betonnen bakken zijn gedaan.

Spannend was het baggeren aan het IJsbaanpad en de helft van de boten weggesleept werd. We werden naar het Stadion gesleept. Het leukste hier vindt hij de saamhorigheid, die je bijvoorbeeld ziet in de appgroep “Eten in de speeltuin”. Leuk vindt  hij ook de feesten van Jan en Madelon. En de saamhorigheid  bij de blokkade van de A10, met chocolademelk onderaan de brug. Er hing ook een heel groot spandoek dwars over de weg: Laat ons slapen. De ALV’s vindt hij altijd gezellig. Het VWZ- bestuur vond hij ook heel leuk. Hij heeft er jaren ingezeten, erg gezellig en leuk. Zo hebben we hier ook een sportclubje, “de tenaladies en de bakvisjes”, ze doen dan aan fitness; iedereen neemt een badmatje mee. Het is ook voor heren. Zijn band met Arsenal vindt hij ook leuk, hij kletst met ze en kijkt selectief naar het voetballen. De app Marktplaats en de ruilkast waardeert hij ook. Nu met de pandemie is de buurt minder saamhorig, maar er was nog wel de pizza-actie.

Hij heeft geen last van geluidsoverlast en te hard varen, omdat ze in de zomer naar Vinkeveen gaan. Er zijn mensen die zich ergeren aan de verhuur van een deel van boten, maar Jan niet. Zolang mensen zich maar gedragen is het gezellig.

De beste kant vindt hij het  dat iedereen elkaar kent in de buurt.  Hij kent zo ongeveer iedereen, doordat hij penningmeester geweest is. Inmiddels heeft er een verjonging plaatsgevonden. Vroeger was het Jaagpad een “ander gebied” met de sluis als scheidslijn. Het is mooi dat de omgeving belangrijk is voor iedereen, wat bijvoorbeeld te merken is op de schoonmaakdagen.

Over de minste kant moet hij nadenken. De mensen aan de kop zullen wel last hebben van muziek van langsvarende boten, maar hij niet. Hij stoort zich wel aan het geluid van de A10 en het Zuidasdok zal het er niet beter op maken. De boten zijn totaal niet belangrijk voor de overheid. Het bestuur van de VWZ is vrij actief in het schrijven van bezwaarschriften. Ook  over de te kappen bomen in de Generaal Vetterstraat, waar een proces over gehouden wordt.

Hij mist de papieren nieuwsbrief, die hing bij een hoop mensen in de toilet. De technische stukjes van Dave interesseerden Jan niet zo, maar heel veel mensen wel. De sappig geschreven verhalen vond hij leuk, de rubriek lieve Wilbert. Jan zorgde als penningmeester voor de advertenties, die de kosten dekten. Daarvan werd Dave betaald voor de drukkerskosten.

Voor de toekomst ziet hij weinig veranderingen, behalve dan natuurlijk het Zuidasdok. De verbreding van de A10 zal voor de Jachthavenweg consequenties hebben. De brug die erbij komt, is niet nodig in zijn ogen.  Het is wel de ontsluiting van het gebied waar ze zo’n 20.000 woningen willen gaan bouwen, die wel nodig zijn, maar de plannenmakerij loopt vooruit op de realiteit.

Neem bijvoorbeeld alle bomen, die alvast  gekapt zijn voor de verbreding van de A10,  maar dat is helemaal nog niet zeker. Dus daarna gebeurde er niets. Bij de A10 west is ook veel ondoordacht gekapt, waardoor er meer geluidsoverlast is. Tegen de tijd dat ze werkelijk gaan beginnen, is het onkruid zo hoog, dat ze dat weer moeten kappen.

De ontwikkeling op het IJsbaanpad: de sporthallen worden gestapeld en hij maakt zich zorgen over  de toenemende verkeersdruk. Er komt ook veel semi-hoogbouw aan het IJsbaanpad, wat verkeer genereert. Ze willen het aantal auto’s terugdringen, maar zo lukt dat niet en zal ook nooit gebeuren. Hij ziet zo wel parkeerdruk ontstaan, behalve als er grote parkeervoorzieningen komen, maar die zitten nog niet in de planning. Het gaat allemaal langzaam.  Er zou ook een reconstructie van het IJsbaanpad komen, en men kapte alvast een hoop bomen, maar de reconstructie blijft uit.